کلینیک دندانپزشکی بدون درد دکتر عمادزاده

دکتر عمادزاده از پزشکان مجربی هستند که متخصص دندانپزشکی زیبایی در زمینه انواع دردهای دندانی و درمان آن ها میباشد

دکتر عمادزاده متخصص در ضمینه درد دندان و راههای پیشگیری و درمان

 دکتر عمادزاده یکی از پزشکان مجربی هستند که میتوانند در درمان و پیشگیری درد دندان به شما مشاوره و راه درمان و پیشگیری را نشان دهند حالا با هم عوامل تاثیر گذار درد دندان را بررسی میکنیم.

درد دندان یکی از شایع‌ ترین مشکلات دهان و دندان است که می‌ تواند بر سلامت و رفاه شما تأثیر منفی بگذارد. درد دندان ممکن است به علل مختلفی ایجاد شود، از جمله پوسیدگی، شکستگی، عفونت، حساسیت، دندان‌ قروچه و غیره. در این مقاله به بررسی چند علت رایج درد دندان و راه‌های پیشگیری و درمان آن خواهیم پرداخت.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یکی از شایع‌ترین علل درد دندان است که ناشی از تخریب سطح سخت دندان یا مینا توسط باکتری‌های موجود در پلاک است. باکتری‌ها با خوردن قندها و نشاسته‌های غذایی که روی دندان مانده‌اند، اسید تولید می‌کنند که به مینا آسیب می‌زند و حفره‌ای در آن ایجاد می‌کند. این حفره ممکن است همراه با درد، حساسیت، تغییر رنگ و خراب شدن ظاهر دندان باشد. برای پیشگیری از پوسیدگی دندان باید به نکات زیر توجه کنید:

مسواک زدن درست و به موقع خیلی مهم است.

نخوردن غذاهای شیرین نشاسته ای و چسبنده و یا حداقل شستن دندانها بعد از مصرف این گونه غذا ها بسیار موثر است.
از خوردن آب معدنی فلوریده یا استفاده از خمیر دندان فلوریده بهره ببرید.
به صورت دوره‌ای به دندانپزشک مراجعه کنید و پوسیدگی‌های احتمالی را تشخیص و درمان کنید.
شکستگی یا ترک خوردگی دندان

شکستگی یا ترک خورده بودن دندان نیز ممکن است منجر به درد شود. این شکستگی معمولا در کل دندان نبوده و فقط در یک قسمت از آن رخ می‌دهد. علل شکستگی یا ترک خورده بودن دندان ممکن است به دلایل زیر باشد:

جویدن غذاهای سخت یا لق کردن دندان
فشار نامتعادل روی دندان هنگام جویدن
تغییرات حرارت ناگهانی
سابقه پر کردگی چال چول
سابقه عصب کشیدگي
برای پيشگيري از شكستگي يا ترك خورده بودن دندان باید به نكات زير توجه كنيد:

از خوردن غذاي سخت يا لق كردن دندان خودداري كنيد.
از دندان‌ قروچه جلوگيري كنيد يا از ابزارهاي دهاني مخصوص استفاده كنيد.
از نوشیدن آب یا غذای خیلی گرم یا خیلی سرد پرهیز کنید.
به صورت دوره‌ای به دندانپزشک مراجعه کنید و شکستگی‌ها یا ترک‌های احتمالی را تشخیص و درمان کنید.
عفونت یا آبسه دندان

آبسه یا عفونت دندان یک حالت التهابی است که در نتیجه تجمع باکتری‌ها و پوسیدگی دندان ایجاد می‌شود. این عفونت ممکن است در لثه، ریشه دندان یا استخوان فک رخ دهد و باعث درد شدید، تورم، قرمزی، تب، لرز و بوی بد دهان شود. عفونت یا آبسه دندان ممکن است خطرات جدی برای سلامت بدن به همراه داشته باشد، مانند انتشار عفونت به بخش‌های دیگر بدن، سپسیس (عفونت خون)، آسیب عصبی و حتی مرگ. برای پیشگیری از عفونت یا آبسه دندان باید به نکات زیر توجه کنید:

به صورت منظم و صحیح دندان‌های خود را مسواک بزنید.
از خوردن غذاهای شیرین، چسبنده و نشاسته‌ای پرهیز کنید یا بعد از خوردن آن‌ها دهان خود را بشوئید.
به صورت دوره‌ای به دندانپزشک مراجعه کنید و پوسیدگی‌های احتمالی را تشخیص و درمان کنید.
در صورت احساس درد یا تورم در دهان، فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.
حساسيت دندان


درد دندان یکی از مشکلات رایج و آزار دهنده است که ممکن است بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. برای کاهش درد دندان، بهترین راه حل مراجعه به دندانپزشک و درمان علت آن است. اما تا زمانی که این امکان را ندارید، می‌توانید از برخی روش‌های خانگی و ساده استفاده کنید که به تسکین موقت درد کمک می‌کنند. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

استفاده از آب نمک: آب نمک یک ضدعفونی کننده طبیعی است که می‌تواند باکتری‌های موجود در دهان را کشته و التهاب و درد را کاهش دهد. برای این کار، یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و با آن دهان خود را بشوئید. این عمل را چند بار در روز تکرار کنید.
استفاده از گیاهان دارویی: برخی گیاهان دارویی مثل نعناع، گل سرخ، گل همیشه بهار، زیره سبز و زعفران دارای خواص ضد التهاب، ضد باکتری و مسکن هستند. شما می‌ توانید با خشک کردن و پودر کردن این گیاهان، یک پماد خانگی تهیه کنید و با چسباندن آن به دستمال نخی، روی قسمت دردناک دندان خود قرار دهید.
استفاده از سیر، پیاز و جعفری: سیر، پیاز و جعفری نیز دارای خواص ضدعفونی کننده و مسکن هستند. شما می‌توانید با جویدن چند حبه سیر، پیاز یا جعفری تازه، درد دندان خود را تسکین دهید. البته باید توجه داشت که این روش ممکن است بوی بد دهان را افزایش دهد.
استفاده از کمپرس سرد: کمپرس سرد باعث فشار خون به قسمت دردناک دندان را کم کرده و در نتیجه درد را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید با قرار دادن چند تکه یخ در یک حوله تمیز و نگه داشتن آن روی صورت خود در قسمت نزدیک به دستگیر فک خود، از این روش بهره ببرید.
این روش‌های خانگی فقط برای تسکین موقت درد مناسب هستند و نباید جایگزین درمان تخصصی شوند. لذا پس از کاهش درد، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید و علت درد را برطرف کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در باره خدمات دندانپزشکی زیبایی در مطب دکتر عمادزاده اینجا کلیک کنید

امیدوارم این پاسخ برای شما مفید واقع شود. 😊

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *